Søkeresultat for: “
thiel til salgs
”
Andre har kjøpt det du leter etter
Sammenligne med tidligere solgte varer
Sammenligne med tidligere solgte varer
Edvard Munch - Eventyrskogen (37x47 cm) 350 ,- Solgt 13 år sedan På salg i 211 dager |
||||
Edvard Munch, født 12. desember 1863, død 23. januar 1944, født i Løten, norsk maler og grafiker. Faren var lege, bror av historikeren P. A. Munch. Kort etter guttens fødsel flyttet familien til Oslo. Morens og den eldste søsterens tidlige død og egen sykelighet sammen med farens religiøse grublerier satte et uutslettelig preg på Munchs følsomme sinn og gav hans kunst dens grunntrekk av hvileløs selvransakelse. Etter å ha gått en tid på teknisk skole bestemte han seg 1880 for å bli maler, og var fra 1881 elev av Julius Middelthun på Tegneskolen og året etter av Christian Krohg, som ved siden av Frits Thaulow og Hans Heyerdahl ble hans nærmeste maleriske forbilde. Bare vel 20 år gammel malte han sitt første modne arbeid, Morgen, en ung halvkledd pike på sengekanten; en mesterlig gjennomført naturalistisk lys- og atmosfærestudie. Etter et kort besøk i Paris våren 1885 oppstod det staselige helfigurportrettet av maleren Karl Jensen-Hjell og det djervt impresjonistiske forsøket Dansemoro. En ny malerisk stil, bort fra naturalismens bundethet, bryter gjennom med Det syke barn (188586, senere ofte gjentatt), der et smertelig gjenopplevd barndomsminne har funnet en uttrykksform av sjelden enkelhet og strenghet. De samtidig malte, nå tapte utgaver av Pubertet og Dagen derpå kjennes fra senere gjentagelser (189495). Flere strømninger løper fra nå av gjennom noen år jevnsides i Munchs kunst, en mer virkelighetsnær studiekunst som Vår og det inntrengende portrettet av Hans Jæger (begge 1889), eller de blendende lysfylte, nesten pointillistiske Karl Johan-bilder, og en fantasikunst fylt av nordisk melankoli og naturmystikk. Fjordnaturen i Åsgårdstrand, der han fra 1889 gjerne tilbrakte somrene, gir med sin lange buktende strandlinje hans mange billeddiktninger over Pan og Eros deres suggestive stemningsmakt og musikalske klangbunn, i bilder som f.eks. Aftenstund (1888) og Stormen (1893). Delvis ut av denne besjelede naturopplevelsen, men også preget av bohemkretsens opptatthet av det erotiske, vokser de kjærlighets-og dødsfantasiene frem som blir til Livsfrisen. I Berlin, der Munch på den tid levde i inspirerende samvær med August Strindberg, Sigbjørn Obstfelder, Gustav Vigeland, Stanislaw Przybyszewski, Julius Meier-Graefe o.a., ble høsten 1892 noen av disse bildene utstilt i Verein Berliner-Künstler: Kyss, Melankoli, Angst, Aften på Karl Johan, To mennesker. Utstillingen ble en stor skandale og måtte lukkes en uke etter åpningen, noe som førte til protester fra en rekke yngre tyske kunstnere. Livsfrisen ble i de følgende år økt med det ekspresjonistiske gjennombruddsverket Skrik (1893), Vampyr, Madonna, Stemmen, Aske, Livets dans og som en slags sammenfatning av Munchs eiendommelig ambivalente syn på kvinnen den store komposisjonen Kvinnen i tre stadier (1894). På Sezession i Berlin 1902 talte den 22 motiver. Preget av 1890-årenes emosjonelle farge og mykt omsluttende, bølgende kontur er også portrettet av søsteren Inger (1892) og selvportrettet med sigarett (1895), og landskaper som Måneskinn (1893), Hvit natt (1901) og Pikene på bryggen (1899). I 1894 begynte Munch også å dyrke grafikken, først etsning og litografi, et par år senere tresnittet, der han fremfor alt har virket revolusjonerende. Blad som Det syke barn, Kyss og Madonna hører nå til de høyest vurderte i moderne grafikk. Hans grafiske verk omfatter over 700 arbeider, derav ca. 200 etsninger, 140 tresnitt og resten litografier. De er innholdsmessig nært knyttet til maleriene. Munch hadde fra 1889 for det meste levd i utlandet, først i Paris og Nice, 189295 i Berlin, 189697 igjen i Paris, 190108 på ny i Tyskland, der han fant mesener som Max Linde i Lübeck og malte dekorative friser til Max Reinhardts Kammerspieltheater (1907) i Berlin. Samtidig oppstår en rekke legemsstore mannsportretter i helfigur: Tyskeren og Franskmannen 1901, Walter Rathenau og Ernest Thiel 1907, Helge Rode, Jappe Nilssen, Dr. Jacobson og Thv. Stang (1909), malt i Munchs nye kraftige fargeskala og med en sterk og myndig karakteristikk. I nær sammenheng med disse portrettene står hans skildring av mannlig kraft og sunnhet i den tredelte komposisjonen Badende menn (1908), Badende mann (1918) og de monumentale arbeidsskildringene Arbeidere i sne (191314), Arbeidere på hjemvei (191315) og Sementblandere (1920). Andre arbeider fra århundrets første tiår som Begjær, Sjalusi og Marats død vitner imidlertid om den nervekrisen Munch nå gjennomgikk, som endte med et halvt års klinikkopphold i København 190809. Herfra vendte han hjem til Norge, slo seg ned i Kragerø og gikk med gjenvunne krefter løs på den veldige oppgaven å male Auladekorasjonene ved Universitetet i Oslo, etter at han under sterk strid hadde seiret i konkurransen. Salen ble innviet 1916 og kom snart til å stå som et hovedverk i norsk monumentalmaleri. Hans eneste senere dekorative arbeid ble utsmykningen av spisesalen i Freia Sjokoladefabrikk i Oslo (192122). Den samme hyllest til livets byggende og groende krefter som i Auladekorasjonene, uttrykt i et svulmende rikt og frodig fargespråk, finner vi i andre bilder fra samme tid, i snøbilder og gatescener fra Kragerø, strandbilder og innhøstingsmotiver som Høstarbeid og Mannen i kålåkeren. I 1920-årene kommer en romantisk tilbakeskuende stemning til uttrykk i blå vinternattbilder fra Ekely på Skøyen i Oslo, Munchs hjem siden 1916; motiver fra Livsfrisen dukker opp igjen, og gamle bohem-minner får ny form i bilder som Bohemens bryllup og Bohemens død (192526). Praktfulle kvinneakter som Morgen, middag, aften, natt oppstår samtidig. Fra Munchs første til hans siste år går en sammenhengende rekke av selvportretter, ikke minst gripende er de fra alderdommen. I sin skiftende teknikk og stil gir de den beste innføring i hans sammensatte og konfliktfylte sinn. Munch skrev 190809 Alfa og Omega og Den fri kjærlighets by, begge trykt i katalogen Alfa og Omega (Munch-museet, 1981). Den største samling av hans arbeider eier Munch-museet i Oslo. Nasjonalmuseet/Nasjonalgalleriet i Oslo eier en rekke hovedverker, og et fyldig utvalg av hans grafikk, Bergen Kunstmuseum eier malerier og vel 100 grafiske blad. Munch er også representert i de øvrige nordiske hovedmuseer og i mange tyske og sveitsiske samlinger, rikest i Kunsthaus Zürich. Nasjonalgalleriets Skrik ble stjålet i februar 1994, men kom til rette etter ca. 3 måneder. I august 2004 ble Munch-museets Skrik og maleriet Madonna stjålet av bevæpnede ranere; bildene ble funnet 2 år senere. Edvard Munch er gravlagt i Æreslunden på Vår Frelsers gravlund i Oslo. Benytt anledningen til å skaffe deg dette flotte bildet nå. NB! Det er ikke orginalen, men utroling fint og pent innrammet. Først til mølla. Trygt å by. Se flere gjenstander fra denne selgeren |
||||
NYDELIG KANNE C.T. - CARL THIEL 200 ,- Solgt 13 år sedan På salg i 283 dager |
||||
Vakker kaffekanne fra Carl Thiel Altwasser Silensia. En ubetydelig sprekk på en ene siden. Se bilde.Se flere gjenstander fra denne selgeren |