Søkeresultat for: “
norske leksikon til salgs
”
Andre har kjøpt det du leter etter
Sammenligne med tidligere solgte varer
Sammenligne med tidligere solgte varer
*** Thor SOLBERGS FLYVNING 1935 *** LEIF EIRKSSO... 350 ,- Solgt 13 år sedan På salg i 259 dager |
||||
html VELKOMMEN til KORTMANNAUKSJON ! Kortmann legger alltid opp til å detalj og kvalitetbeskrive kortene meget nøye. MIN GARANTI = se min karakterbok ! Lykke til med dine bud ! Med vennlig samlerhilsen KORTMANN html Serial no. 4070 med autentisk autograf!??? med maskinstempel vedrørende FLYTUREN. Hjørnesl., stempelspor, ellers bra.By nå STRAKS og vær med nå STRAKS!! . biografisk leksikon (NBL)var addthis_pub="kunnskapsforlaget";Thor Solberg utdypning (NBL-artikkel) Forfatter:Thor Solberg , Thor Simonsen Solberg , født 28. mars, fødested Florø (nå Flora), Sogn og Fjordane , død 27. februar, dødssted Somerville, New Jersey, USA . Norskamerikansk luftfartspioner. Foreldre: Byggmester og gårdbruker Simon Ludviksen Solberg (18571953) og Gunhilde Marie Thoresen Husefest (18651957). Gift 1) før 1925 med Ingrid; 2) 1942 med Lorraine Phyllis (27.9.1910). Thor Solberg var den første som fløy over Atlanteren fra USA til Norge; han grunnla egen flyskole i USA, startet datterselskaper i Norge og drev en betydelig handelsvirksomhet innen luftfart i 35 år. Etter folkeskole og handelsskole drev han egen handelsbedrift med salg av rammer, bilder og speil i Bergen fra 1914, før han 1925 emigrerte til USA og startet egen butikk i samme bransje i New York. Han ble amerikansk statsborger 1931. Solberg lærte å fly på Roosevelt Field, Long Island 1927. Året etter kjøpte han sitt første privatfly, og 1929 startet han egen bedrift i flybransjen i New Jersey og overlot driften av rammebutikken til butikksjefen. Han lærte instrumentflyging, og sammen med telegrafisten Carl O. Petersen forsøkte han i august 1932 å fly fra New York til Norge, men etter noen timer havarerte de i et kraftig uvær ved Newfoundland. Her ble de berget av lokale fiskere mens de fløt på en tom bensintank fra flyvraket. Solberg gav seg ikke. Han fant et brukt erstatningsfly, et Loening amfibiefly, som fikk navnet Leiv Eiriksson. Sammen med telegrafisten Paul Oscanyon fløy han som førstemann fra USA til Norge via Grønland, Island og Shetland i tiden 18. juli 16. august 1935. Selv om flyging over Atlanterhavet var blitt vanligere, utførte den nokså uerfarne Solberg en bragd i det spinkle, enmotors flyet. Han forærte flyet til Norsk Teknisk Museum 1937. Mange mente flyet hørte hjemme på museum før atlanterhavsflukten. Berømmelsen medførte at Solberg fikk en rekke luftfartsagenturer, og 1938 startet han Thor Solbergs Flyveselskap i Bergen, som drev turistflyging på Vestlandet. Det første året hadde selskapet 3200 passasjerer og fløy 19 ambulanseturer før den annen verdenskrig stoppet virksomheten. Solberg fortsatte forretningsdriften i USA med sin egen flyplass i Somerville mens Norge var okkupert. Samtidig hjalp han det norske eksilflyvåpenet, som var under oppbygging i Canada. Han donerte selv to fly til mekanikernes flyklubb i Little Norway i Toronto 1942. Hans opprinnelige flyselskap i New Jersey utdannet 194245 i alt 2150 flygere på kontrakt for det amerikanske forsvaret og hadde 194057 rundt 5000 sivile elever. Etter krigen forsøkte Solberg forgjeves å gjenopplive flyselskapet i Bergen, mens virksomheten i USA gikk strålende og ble utvidet med bilsalg i tillegg til flysalg. 1950 oppfordret Luftforsvaret ham til å starte agenturforretning for amerikansk flyutstyr og motorer som Norge skulle motta i våpenhjelp fra USA. Det ble starten på en rekke stråselskaper i Norge, som formelt ble kontrollert av broren Lars Solberg i Bergen. Thor Solberg Aviation Co. flyttet 1957 fra Oslo/Fornebu til Jarlsberg flyplass ved Tønsberg, hvor en integrert flyskole etter amerikansk modell ble åpnet. Skolen hadde opptil 8 fly og utdannet frem til 1966 vel 250 elever. Fra 1958 hadde Solberg også datterselskaper i Sverige. Han forsøkte seg med ruteflyging, både på Jarlsberg og på Hamar, uten å lykkes. Selv om Solberg konstant var på farten for å selge fly og utstyr, fortsatte han som aktiv flyger. Sommeren 1955 fløy han med Louise Boyd, kjent fra letingen etter Roald Amundsen 1928, i et småfly fra Oslo over Nordpolen. Han fløy selv over Atlanteren til Norge på ny i et tomotors Cessnafly 1956 og 1966, den siste turen i en alder av 73 år.solgte han Solbergflys vestlandsavdeling i Bergen med fire sjøfly til Westwing, mens skolen på Jarlsberg ble nedlagt like før han døde. Thor Solberg var en godlynt kremmer, preget av initiativ og virkelyst og med talegaver som en bergenser kunne misunne ham, som John Lotsberg uttrykte det. Verker Med Norge som mål. Den første flyvning AmerikaNorge , BergenEtterlatte papirer i Norsk Luftfartsmuseum, Bodø Kilder og litteratur Div. artikler i FLY nr. 4/1935, nr. 5/1938 og nr. 2/A. Bonde: En norsk flyger med initiativ og virkelyst,diverse avisutklipp 195467 Thor Solberg, i The Scandinavian-American Business Association Monthly Bulletin, oktoberThor Solberg, i The Scandinavian-American Bulletin, marsK. Fasting: Fra kontraskjæret til Tokio Norsk sivilflyging gjennom 50 år,souvenirprogram for Flydagen, Jarlsberg flyplass 28. augustJ. Grierson: Challenge to the poles, LondonA. H. Kalmoe: Førstemann USANorge, intervju i Vi Flyr nr. 7/d.s.: Bli Flyver!, i Vi Flyr nr. 4/T. Lindtveit og G. Thoresen: På vingene over Norge,O. Arnesen: Grønne vinger over Norge,K. Hagby: Fra Nielsen & Winther til Boeing 747, DrammenB. Olsen: Telemark i Norsk luftfartshistorie, SkienPortretter m.m. Minnebauta reist 1985 ved Flora Lufthavn, FlorøVed sitat oppgi: Store norske leksikon, snl.no, Ulf Larsstuvold,, http://www.snl.no/.nbl_biografi/Thor_Solberg/utdypningx400 -->Kommentér og diskutérSkrevet 29.03.2009 kl. 03:33 Poeng:Florø heter Florø den dag i dag. Kommune ble sammenslått med flere andre kommuner i 1966 og kommune ble hetene Flora. Dagens Florø er det området som som tidligere var kommunen Florø med tillegg av områder som ligger opp i mot gamle Florø kommune, i tidligere Kinn kommune. Thor Solberg er dessuten ikke født i Florø men på Solberg, nord for Florø, i Kinn Kommune, nå Flora.Svar på kommentar Varsle//x150 -->on error resume next MM_VB_FlashCanPlay3 = (IsObject(CreateObject("ShockwaveFlash.ShockwaveFlash.3"))) MM_VB_FlashCanPlay4 = (IsObject(CreateObject("ShockwaveFlash.ShockwaveFlash.4"))) MM_VB_FlashCanPlay5 = (IsObject(CreateObject("ShockwaveFlash.ShockwaveFlash.5"))) MM_VB_FlashCanPlay6 = (IsObject(CreateObject("ShockwaveFlash.ShockwaveFlash.6"))) MM_VB_FlashCanPlay7 = (IsObject(CreateObject("ShockwaveFlash.ShockwaveFlash.7"))) MM_VB_FlashCanPlay8 = (IsObject(CreateObject("ShockwaveFlash.ShockwaveFlash.8"))) MM_VB_FlashCanPlay9 = (IsObject(CreateObject("ShockwaveFlash.ShockwaveFlash.9"))) -AE6D-11cf-96B" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=6,0,0,0" width="180" height="150" border="0" vspace="0" hspace="0">',' ',6); //--> biografisk leksikon (NBL) Thor Solberg utdypning (NBL-artikkel) Forfatter: Ulf Larsstuvold Thor Solberg, Thor Simonsen Solberg, født 28. mars 1893, fødested Florø (nå Flora), Sogn og Fjordane, død 27. februar 1967, dødssted Somerville, New Jersey, USA. Norskamerikansk luftfartspioner. Foreldre: Byggmester og gårdbruker Simon Ludviksen Solberg (18571953) og Gunhilde Marie Thoresen Husefest (18651957). Gift 1) før 1925 med Ingrid; 2) 1942 med Lorraine Phyllis (27.9.1910). Thor Solberg var den første som fløy over Atlanteren fra USA til Norge; han grunnla egen flyskole i USA, startet datterselskaper i Norge og drev en betydelig handelsvirksomhet innen luftfart i 35 år. Etter folkeskole og handelsskole drev han egen handelsbedrift med salg av rammer, bilder og speil i Bergen fra 1914, før han 1925 emigrerte til USA og startet egen butikk i samme bransje i New York. Han ble amerikansk statsborger 1931. Solberg lærte å fly på Roosevelt Field, Long Island 1927. Året etter kjøpte han sitt første privatfly, og 1929 startet han egen bedrift i flybransjen i New Jersey og overlot driften av rammebutikken til butikksjefen. Han lærte instrumentflyging, og sammen med telegrafisten Carl O. Petersen forsøkte han i august 1932 å fly fra New York til Norge, men etter noen timer havarerte de i et kraftig uvær ved Newfoundland. Her ble de berget av lokale fiskere mens de fløt på en tom bensintank fra flyvraket. Solberg gav seg ikke. Han fant et brukt erstatningsfly, et Loening amfibiefly, som fikk navnet Leiv Eiriksson. Sammen med telegrafisten Paul Oscanyon fløy han som førstemann fra USA til Norge via Grønland, Island og Shetland i tiden 18. juli 16. august 1935. Selv om flyging over Atlanterhavet var blitt vanligere, utførte den nokså uerfarne Solberg en bragd i det spinkle, enmotors flyet. Han forærte flyet til Norsk Teknisk Museum 1937. Mange mente flyet hørte hjemme på museum før atlanterhavsflukten. Berømmelsen medførte at Solberg fikk en rekke luftfartsagenturer, og 1938 startet han Thor Solbergs Flyveselskap i Bergen, som drev turistflyging på Vestlandet. Det første året hadde selskapet 3200 passasjerer og fløy 19 ambulanseturer før den annen verdenskrig stoppet virksomheten. Solberg fortsatte forretningsdriften i USA med sin egen flyplass i Somerville mens Norge var okkupert. Samtidig hjalp han det norske eksilflyvåpenet, som var under oppbygging i Canada. Han donerte selv to fly til mekanikernes flyklubb i Little Norway i Toronto 1942. Hans opprinnelige flyselskap i New Jersey utdannet 194245 i alt 2150 flygere på kontrakt for det amerikanske forsvaret og hadde 194057 rundt 5000 sivile elever. Etter krigen forsøkte Solberg forgjeves å gjenopplive flyselskapet i Bergen, mens virksomheten i USA gikk strålende og ble utvidet med bilsalg i tillegg til flysalg. 1950 oppfordret Luftforsvaret ham til å starte agenturforretning for amerikansk flyutstyr og motorer som Norge skulle motta i våpenhjelp fra USA. Det ble starten på en rekke stråselskaper i Norge, som formelt ble kontrollert av broren Lars Solberg i Bergen. Thor Solberg Aviation Co. flyttet 1957 fra Oslo/Fornebu til Jarlsberg flyplass ved Tønsberg, hvor en integrert flyskole etter amerikansk modell ble åpnet. Skolen hadde opptil 8 fly og utdannet frem til 1966 vel 250 elever. Fra 1958 hadde Solberg også datterselskaper i Sverige. Han forsøkte seg med ruteflyging, både på Jarlsberg og på Hamar, uten å lykkes. Selv om Solberg konstant var på farten for å selge fly og utstyr, fortsatte han som aktiv flyger. Sommeren 1955 fløy han med Louise Boyd, kjent fra letingen etter Roald Amundsen 1928, i et småfly fra Oslo over Nordpolen. Han fløy selv over Atlanteren til Norge på ny i et tomotors Cessnafly 1956 og 1966, den siste turen i en alder av 73 år. 1966 solgte han Solbergflys vestlandsavdeling i Bergen med fire sjøfly til Westwing, mens skolen på Jarlsberg ble nedlagt like før han døde. Thor Solberg var en godlynt kremmer, preget av initiativ og virkelyst og med talegaver som en bergenser kunne misunne ham, som John Lotsberg uttrykte det. Verker Med Norge som mål. Den første flyvning AmerikaNorge, Bergen 1939 Etterlatte papirer i Norsk Luftfartsmuseum, Bodø Kilder og litteratur Div. artikler i FLY nr. 4/1935, nr. 5/1938 og nr. 2/1940 A. Bonde: En norsk flyger med initiativ og virkelyst, 1950 diverse avisutklipp 195467 Thor Solberg, i The Scandinavian-American Business Association Monthly Bulletin, oktober 1956 Thor Solberg, i The Scandinavian-American Bulletin, mars 1957 K. Fasting: Fra kontraskjæret til Tokio Norsk sivilflyging gjennom 50 år, 1959 souvenirprogram for Flydagen, Jarlsberg flyplass 28. august 1960 J. Grierson: Challenge to the poles, London 1964 A. H. Kalmoe: Førstemann USANorge, intervju i Vi Flyr nr. 7/1965 d.s.: Bli Flyver!, i Vi Flyr nr. 4/1966 T. Lindtveit og G. Thoresen: På vingene over Norge, 1980 O. Arnesen: Grønne vinger over Norge, 1984 K. Hagby: Fra Nielsen & Winther til Boeing 747, Drammen 1998 B. Olsen: Telemark i Norsk luftfartshistorie, Skien 1999 Portretter m.m. Minnebauta reist 1985 ved Flora Lufthavn, Florø Ved sitat oppgi: Store norske leksikon, snl.no, Ulf Larsstuvold,, http://www.snl.no/.nbl_biografi/Thor_Solberg/utdypning Kommentér og diskutér (nå Flora) kb Skrevet 29.03.2009 kl. 03:33 Poeng: 16 Florø heter Florø den dag i dag. Kommune ble sammenslått med flere andre kommuner i 1966 og kommune ble hetene Flora. Dagens Florø er det området som som tidligere var kommunen Florø med tillegg av områder som ligger opp i mot gamle Florø kommune, i tidligere Kinn kommune. Thor Solberg er dessuten ikke født i Florø men på Solberg, nord for Florø, i Kinn Kommune, nå Flora. Svar på kommentar Varsle Lukk Se flere gjenstander fra denne selgerenhtml Vennligst se etter andre kvalitetskort fra KORTMANN ! Se etter: *** foran og bak *** TITTELLINJEN ! html |
||||
Helt spesiell 830 S DRAGESKJE fra Møller i Tr.Heim... 900 ,- Solgt 13 år sedan På salg i 276 dager |
||||
Denne skjeen er meget sjelden å komme over, har nok vært en spesialbestilt utgave i sin tid. Skjeen er 17,7 cm. lang og fremstår i pen stand. Skjehalsen har dekor som tydelig er laget etter inspirasjon fra Domkirken i Trondheim,meget forseggjort og flott. Skjebladet er prydet med en håndgravert dragedekor,og bladet har en spiss avslutning i front, samt en opphøyning i bak kant. Dette må sies å være et unikt samlerobjekt for de som samler dragemønstrede sølvgjenstander. Det er gravert inn en pen H øverst på baksiden av skjehalsen, samt dato. Ellers er den stemplet H.MØLLER 830 TRONDHJEM... ********** Store Norske leksikon :Henrik Møller, født 1858, død 1937, født i Trondheim, norsk gullsmed.Virksom i Trondheim, der han drev forretning og stort verksted; spesialiserte seg på gjenstander med drage- og rankeornamentikk,ofte med innslag av motiver fra Nidarosdomen.Han tok klart sikte på turistmarkedet og ble internasjonalt kjent.Praktstykker ble bestilt fra fyrstehus og samlere fra hele verden.Representert i kunstindustrimuseene i Oslo og Trondheim. ********** |